Kahwinkan Katak Untuk Panggil Hujan Di India (6 Gambar)

on Monday 24 September 2012

Percaya atau tidak, upacara perkahwinan antara haiwan bukan lagi asing di kalangan masyarakat di India. Terbaru, ritual perkahwinan antara katak berlangsung di sebuah perkampungan di wilayah Chhattisgarh, Takhatpur, India. Penduduk di sana percaya bahawa upacara perkahwinan yang luar biasa ini dapat menyelesaikan ‘sumpah kemarau’ yang melanda kawasan itu sejak beberapa bulan sehingga mengakibatkan kekurangan bekalan air.

Walaupun hanya katak, tetapi perkahwinan tersebut dilakukan dengan penuh adat istiadat perkahwinan masyarakat Takhatpur, termasuk dihiburkan dengan pelbagai lagu dan diberi hadiah. Mengikut kepercayaan, sejurus pasangan katak itu ‘bercium’, semua yang hadir akan bernazar memohon hujan. Sesudah itu, pasangan katak akan dilepaskan berhampiran sungai di perkampungan itu sekaligus membawa nazar daripada penduduk kampung terbabit.







_


Dan jangan tidak tahu, selain katak, perkahwinan antara haiwan seperti keldai dan kerbau juga masih dilakukan oleh beberapa golongan masyarakat di India bagi memenuhi niat. Matcham-matcham betul lah.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Al-Kisah....... All Rights Reserved