Kenapa Amerika Kalah Dalam Perang Vietnam?

on Tuesday 16 October 2012



Peperangan di antara Amerika dan Vietnam telah mengakibatkan lebih daripada 2.5 juta orang terkorban. Apakah motif sebenar peperangan ini diadakan? Dan tahukah anda yang Amerika telah menerima kekalahan yang paling teruk menerusi peperangan ini? Apakah sebabnya? Jom kita rungkai.




Amerika kalah perang dengan Vietnam

masa perang vietnam…tentera USA dipanggil American G.I…tu psl ada watak G.I Joe….USA memang kalah kepada Vietcong….antara sebab utamanya:-

1) Bnyk askar US ketagih dadah masa Perang Vietnam sebab pengunaan dadah Morphin yang berlebihan untuk menahan sakit.

2) Terowong bwh tanah Vietcong yang memang canggih! Lebih canggih daripada terowong PKM kat sempadan Thailand tu. Sampai tentera US nak masuk pun takut, sebab kebnykan askar US yg cuba masuk terowong tu alamatnya mati atau pasti cedera. Dalam terowong tu gelap dan ada askar2 Vietcong yg bersembunyi di tepi terowong yg ada pintu rahsia. Lps tu dlm terowong tu ada takungan air supaya bila tentera US lepaskan gas atau asap untuk lemaskan askar2 Vietcong dlm terowong tu, takungan air tu akan menyerap gas2 atau asap2 tu. Sebab tu klau askar US jumpa terowong Vietcong, mereka bom aja. Tak berani masuk dalam. Stakat bom aja tak efektif sebab terowong Vietcong amatlah panjang dan bertingkat-tingkat. Kira dah jadi mcm kediaman dlm tanah siap ada hospital, bilik peluru, bilik mesyuarat, bilik hiburan, bilik makan dan bilik tidur.

3) Senjata tentera US iaitu M16 semasa Perang Vietnam tak efektif dan selalu jam. M16 memang canggih tapi amat susah untuk di handle dan di sasarkan sebab berat dan ini diakui oleh askar veteran US sendiri. Tp Vietcong guna AK47. Kelebihan AK47 adalah senang di handle dan disasarkan sebab ringan. AK47 juga klau dibungkus dan disembunyi dalam paya atau sungai, bleh tahan mau dekat seminggu atau 2 minggu. Tahan lasak dan tak jam. Ini diakui oleh bekas Vietcong.

4) Rakyat Vietnam sendiri tak sokong tentera US. Even kerajaan Vietnam Selatan yg disokong oleh USA pun rakyat Vietnam tak sokong sebab Vietnam Utara dan Vietnam Selatan telah memecahbelahkan Vietnam yg sebenar. Ini agenda sebenar Peranchis sebelum mengisytiharkan kemerdekaan Vietnam Utara dan Vietnam Selatan. Peranchis memang nak pecahbelahkan bangsa Vietnam. Sama macam konsep bekas penjajah negara kita la iaitu British, yg mengamalkan dasar pecah dan perintah.

So klau tgk cerita Rambo, jgn plak tertipu ya …..USA memang kalah kepada Vietnam
kita tngok mcm Rambo yang baik kan? sebab kita dapat rancangan Barat..kalau kita amik rancangan dari rusia…amerika le jahat…heheheh

orang smua tahu cerita peninju Muhammad Ali tu kan?

dia sampai kena lucut World Heavyweight Champion, sampai kena jel ke hapa ntah, pasal dia tak mau pergi drafting untuk gi Vietnam.

Dia cakap ” I aint got no quarrel with them Vietcongs”

Sama jugak cam kat Iraq skarang ni, askar2 ni semua terima arahan je dari orang atas, yang ada sebab2 tertentu.

Orang atas tak rugi apa2, tetap kaya raya, hidup selamat, ahli keluarga selamat..
Pencacai pencacai kat bawah je la yang mati, jadi giler, putus tangan putus kaki…

Muhammad Ali hanyalah sorang dari beribu2 anak muda US yang tak mahu dikerah ke Vietnam ada yang sanggup larikan diri ke negara asing…bagi mereka takde point Amerika berperang bagi pihak Vietnam Selatan.


Kebanyakan remaja Amerika yang di kerah untuk berperang adalah dari keluarga yang miskin dan gulungan kulit hitam. Bill Clinton terlepas dari kerahan apabila ia lari ke Oxford di bawah Rhode Scholarship. Bush Jr berselindung dengan memasuki Taxes National Air Guard…

Muhammad Ali x nak pergi sebab ideologi dia….GW Bush?
Sebab taknak kena tembak kot? Kakakaka.

Banyak pemuda kulit putih masa tu dapat ‘pengecualian’ dari kerahan tenaga sebab
1. rasuah – mak pak bagi duit kat doktor, mintak keluar sijil kesihatan palsu
2. peluang belajar – pelajar Universiti dapat pengecualian; ramai pemuda kulit hitam x dapat guna alasan ni sebab mereka tak mampu dari segi kewangan nak masuk U.

Dan juga yang main cabut macam tu aje….

anyway, AMERIKA KALAH TERUK… TERUK PUN TAK PERNAH KALAH CAM AMERIKA KAT VIETNAM
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Al-Kisah....... All Rights Reserved